Proizvođač aviona AVIAT AIRCRAFT Inc. i Američko Udruženje Avijatičara sa sedištem u Mineapolisu predstavilisu prvi klipni avion na dvostruki pogon – CNG i kerozin. Koncept avion Aviat Husky CNG, koji je preleteo više od 1000 milja iz Aftona – Wyoming, kako bi učestvovao na najvećem svetskom aeromitingu AirVenture, dokazao je da može da leti i na 100LL kerozin ali i na CNG. To je najstandardniji model Aviat Husky A1-C koji je opremljen sa 3600 psi (248 bara) CNG rezervoarom, koji menja standardni kerozinski rezervoar. Jedina modifikacija koja je uradjena na agregatu Lycoming IO-360-A1 D6, je zamena klipova. Stavljeni su novi klipovi, koji su povećali pritisak sa 8,5:1 na 10:1.
Četvorocilindrični Lycoming agregat koji isporučuje 200 konjskih snaga pokreće avion koji krstari brzinom od 143 milje. Trajanje leta pri radnom opterećenju od 65% je približno 7 sati. Kapacitet nosivosti goriva je 52 galona 100LL kerozina od čega je 50 upotrebljivo.
Ovom demonstracijom je dokazano da letilica može da ponese oba rezervoara, i kerozinski i CNG, kao i pilota i potrebnu opremu.
Kompozitni rezervoar Tipa 4 ima benzinski ekvivalent od 9,2 galona (35 litara) i težak je 43 kilograma, može da se skine po potrebi, i može da se puni i „kućnim priključkom“ ali i na komercijalnim gasnim stanicama.
Greg Herrick, Predsednik Američkog Udruženja Avijatičara predložio je Aviat-u da naprave letilicu koja bi demonstrirala prednosti koje CNG može da pruži avijaciji. Između ostalih, tu je i razlika u ceni goriva, čistije gorivo i odsustvo olova u izduvnim gasovima.
CNG je do 80% jeftiniji od kerozina čija je prosečnacena u SAD 6 dolara po galonu. U CNG-u nema olova, čije prisustvo je jedno od spornih pitanja avionskog goriva. Takođe je mnogo čistije gorivo, što se dokazuje odsustvom smoga (do 90% manje) ali i ugljen-dioksida (30% manje).
Ulje motora ostaje čistije što značajno utiče na rad ali i životni vek motora, dok su performanse poboljšane zahvaljujući tome što CNG ima 138 oktana nasuprot kerozinu koji ima standardnih 100 oktana.
Što se tiče ostalih performansi, u Aviat-u su istakli da se korišćenjem CNG-a temperatura izduvnih gasova, kao i glave motora, niža za oko 20 stepeni farenhajta, što omogućava pilotu da lakše održava adekvatnu radnu temperaturu. Ovo je naročito bitno prilikom uspona. Takođe smatraju da će rad motora na većim visinama biti značajno olakšan zahvaljujući visokom broju oktana koje CNG sadrži. Motor aviona se pali trenutno, bez problema, toplog starta, ili rizika da će doći do zagušenja isparenja.
Što se cene i proizvodnih troškova tiče, u Aviat-u procenjuju da će „dual fuel“ sistem uticati na cenu aviona, i da će je podići za 12 do 15 hiljada dolara, u odnosu na osnovnu verziju koju pokreće samo kerozin.
(izvor: GreenCarCongress)