Makoto Arhata, biznismen i predstavnik Japanske TNG Asocijacije izveštava o najnovijim dostignućima na japanskom tržištu…
Autogas zauzima značajno mesto na japanskom tržištu iako su zahtevi za TNG-om smanjeni i ovaj trend se neće menjati u nekom narednom periodu. Ukupna potražnja za TNG-om u kontinuitetu pada od 1996. godine. Potražnja za TNG-om je dostigla vrhunac 2004. sa 1642 miliona tona, medjutim do 2011. pada na 1275 milliona. Potražnja za autogasom je bila oko 9.2% od ukupne potražnje za TNG-om u 2004-oj i pala je na 7.8% u 2011 godini.
U martu 2013. godine bilo je 248.000 vozila koja pokreće TNG, uključujući i laka vozila čija ukupna zapremina motora ne prelazi 660 cc, kao i 5000 „bi fuel“ vozila.
Nove subvencije japanske vlade
Tokom katastrofalnog tsunamija koji je pogodio Japan 2011. godine, TNG se pokazao kao pouzdan izvor energije, ali i kao odlično pogonsko gorivo za zemni transport. Da bi TNG bio pouzdan izvor energije, potrebno je obezbediti nesmetano snabdevanje čak i kada je po sredi jedna takva prirodna nepogoda. Pumpe za TNG su jedan od osnovnih elemenata u lancu snabdevanja tržišta gasom. Vozila koja pokreće TNG su odigrala ključnu ulogu tokom evakuacije povređenih i dopremanja potrebnih namirnica i neophodne pomoći, u nesreći koja je pogodila Japan 2011. godine. Takođe su se, kao izvor energije, koristile plinske boce, koje su podeljene širom tsunamijem pogođenog područja.
Uvidevši koliki značaj ima TNG, bilo u domaćinstvima bilo kao pogonsko gorivo, japanska vlada je odlučila da odobri subvencije u visini od 250 miliona Jena, koji će biti uloženi u nabavku više od 1000 vozila sa pogonom na TNG, i koja će činiti vozni park gasnih stanica.
Japanski proizvođači automobila i rezervnih delova
Toyota, koja je godinama proizvodila taxi vozila na autogas, donela je odluku da prestane da snabdeva japansku „taxi industriju“ konvencionalnim vozilima koja koriste TNG do 2018. godine, jer ova vozila neće moći da zadovolje potrebne uslove koji su propisani i koje je nedavno usvojila japanska vlada. Ovi propisi uključuju i rizik od povređivanja pešaka ili saputnika tokom saobraćajne nezgode.
Međutim, novi modeli su napravljeni tako da se uklapaju u zahteve usvojenih propisa. Nisanov model „Vanette 200“ je taxi vozilo koje je prilagođeno da koristi TNG, i na japanskom tržištu se pojavilo u Aprilu 2013. godine. Varijanta tog modela, koji koristi benzin kao pogonsko gorivo, godinu dana ranije je prihvaćena od strane japanske vlade jer zadovoljava kriterijume takozvanog „univerzalnog dizajna taxi vozila“ – može da smesti i preveze putnike u invalidskim kolicima, zajedno sa ostalim putnicima u kabini.
Neka japanska taxi udruženja već su počela da ubacuju Nissan Vanette u svoj vozni park. Ovaj auto izabran je za „Taxi vozilo sutrašnjice“ na takmičenju koje se održalo 2011. godine u New York-u. Njega krasi rampa na zadnjim vratima, kao i fabrički ugrađen sistem koji omogućava brzo i lako obezbeđivanje invalidskih kolica. Uočljiva su nastojanja fabrike Nissan da ovaj model probije i na druga tržišta, a kakvi će rezultati biti, videćemo u narednih par godina.
Toyota je nedavno saopštilada će u toku 2016. godine svetu predstaviti hibridno vozilo kombi tipa, koje će se pokretati na TNG. Ovo vozilo će biti kvalifikovano kao „univerzalno dizajnirano taxi vozilo“ od strane japanske vlade isto kao i Nissan-ova „Vanette“. Iz nezvaničnih izvora saznajemo da će energetska efikasnost novog vozila biti 2 puta veća nego što je to sada.
Pored toga, ekspanzija hibridnih modela koji povećavaju energetsku efikasnost će u načelu smanjiti interesovanje taxista za vozila koja pokreće TNG, jer će se ušteda koja se ostvaruje korišćenjem jeftinijeg goriva umanjiti. Svejedno, razgovarajući sa našim kolegama iz Svetske TNG Asocijacije, nastavićemo da razvijamo TNG tržište u Japanu preusmeravajući ga pre svega na privatne korisnike.