Kamioni koji kao pogonsko gorivo koriste LNG i LNG stanice postali su svakodnevica u Holandiji
LNG je substanca od koje su sačinjeni snovi svih distributera gasa na svetu! Ova tri magična slova čine „hladni gas“ poznatiji kao tečni prirodni gas, koji nastaje procesom hlađenja metana na temperaturu od minus 164 stepena celziusa, a koji sa istom energetskom vrednošću čini jedva 600-ti deo zapremine metana u gasovitom stanju.
Ovakva verzija prirodnog gasa (metana), koja u pravom smislu reči čini „energenta bez premca“, nudi još uvek neotkrivene mogućnosti, i to ne samo u proizvodnji, već i kao pogonsko gorivo za teretni transport. Kao rezultat toga imamo situaciju da su mnogi distributeri gasa već počeli da se nadmeću oko adaptacije i prilagođavanja svojih gasnih postrojenja budućim zahtevima tržišta. Neke kompanije su već potpisale ugovor o snabdevanju sa glavnim LNG terminalima u Holandiji (Rotterdam) i Belgiji (Zeebrugge).
Možemo reći da se ovo već dogodilo. Princip – kokoška ili jaje, koji se može primeniti i na proizvođače LNG-a, došao nam je izokola, vođen od strane transportera, distributera auto gasa i kompanija koje se bave logistikom, kada su se svi našli za istim stolom, i razmotrili mogućnosti koje budućnost donosi. To je rezultiralo time da će u drugoj polovini 2014. prvi LNG kamioni stići na nemačko tržište, a paralelno sa time se planira i projekat izgradnje LNG stanica.
Vozni park
Kompanija Iveco je prilično daleko dogurala kada je razvoj kamiona koji koriste LNG kao pogonsko gorivo u pitanju. Od 1995 godine, Iveco konstantno ulaže novac u vožnju na prirodni gas, i danas zahvaljujući razvoju tri serije agregata, nudi kompletan paket proizvoda, od lakih do teških vozila i kamiona. Bez obzira da li je u pitanju „Daily“, „Euro Cargo“ ili „Stralis“, Iveco-va vozila koja koriste prirodni gas odavno putuju širom Evrope. To isto važi i za kompanije poput Scania, Volvo, Renault i Daimler.
Takođe, nisu morali da traže neka nova tehnološka rešenja jer su u svom portfoliju već imali razvijene agregate koje pokreće CNG. Međutim, potražnja je bila više nego oskudna, jer sa dometom od 450 km koliko u proseku jedno vozilo pokretano metanom može da pređe, u postojećim uslovima nerazvijene infrastrukture gasnih stanica na kojima bi se teretna vozila dopunjavala, malo operatera i kompanija koje se bave logistikom i transportom se opredelilo za ovu opciju.
Međutim, pristupačnost LNG-a se drastično promenila. Autonomija od 800 km, specijalne gasne stanice za kamione i strateški izabrane lokacije za te stanice, koje su u dometu logističko-transportnih kompanija, doprineli su tome da je LNG u Holandiji postalo opšte prihvaćeno pogonsko gorivo. Podrška je stigla i od strane njihove Vlade, koja je iznela zakon o zabrani voženja kamiona noću kroz gradske centre, kako bi zaštitila stanovnike od buke koju prave kamioni. Ovo je, sa druge strane, donelo zabranu snabdevanja trgovinskih lanaca i prodavnica svežim namirnicama, koje se uglavnom obavljalo noću. Ispostavilo se da je LNG rešenje! Zahvaljujući njihovoj konstrukciji, agregati koji koriste LNG mnogo tiše rade, praveći od 3 do 6 decibela manje. Ko god je posedovao ovakav kamion, mogao je da razvozi preko potrebne namirnice. Upravo zahvaljujući tome, najveći trgovinski lanci kao što su SPAR i Albert Hein, mogli su nesmetano i u ekološkom maniru da isporučuju robu svojim radnjama. Čak i Amstel, jedna od najvećih pivara u Holandiji, koja snabdeva svoje klijente vrlo popularnim „Barley“ napitkom, koristi kamione koje pokreće LNG.
U svakom slučaju, kao što je čest slučaj, holanđani su skloni preuveličavanju, pa kamioni već „voze na cvetni pogon“, što se izdaleka može videti na kamionima. Ova poruka nije rezultat predugog boravka u jednom od njihovih „coffe shop“-ova, već činjenica da se bio gas može pretvoriti u bio LNG. I budući da se cvetni otpad može koristiti kao sirovina za ove namene, moguće je da će kamioni krenuti iz Amsterdama sa rezervoarima punim „holandskih lala“, razvozeći pivo iz pivare Amstel.
LNG u Nemačkoj
Kao što je slučaj i sa dual fuel – diesel/autogas pogonom, vlasti u Nemačkoj oklevaju kada je izdavanje dozvola za kamione koje pokreće LNG u pitanju. Dok se u Holandiji, Španiji, Poljskoj i Francuskoj za ova vozila izdaju posebne dozvole, u Nemačkoj insistiraju na usvajanju UN ECER 110 norme, kojom se reguliše pitanje izdavanja dozvola za kamione koje pokreće LNG, i to se očekuje do juna 2014, kako saznajemo iz dobro obaveštenog izvora iz Brisela. Odmah nakon toga počinje izdavanje homologacije, prema kojoj se, s jeseni, očekuje da nemačkim putevima krenu prva vozila sa pogonom na LNG.
Smanjenje troškova
Što se tiče amortizacije, Iveco Friedrich Lesch – Menadžer Proizvodnje kompanije IVECO, prati jedno pravilo: prema njegovim tvrdnjama, u smislu potrošnje, jedan litar dizela korespondira jednom litru CNG-a (ne LNG-a!). U principu kaže da, na osnovu njegovog iskustva, agregati koji koriste LNG kao pogonsko gorivo troše u proseku oko 10% manje goriva nego što je rečeno navedenim pravilom. Pa tako ako kamion na zadatoj maršuti troši 24 litre dizela na 100 km, to po ceni od 1,4 evra za litar iznosi 33,6 evra. Ako na istoj razdaljini isto toliko potroši CNG-a, čija prosečna cena iznosi 1 evro, to iznosi 24 evra, i ako na to oduzmemo 10% koliko iznosi smanjenje potrošnje kada kamion koristi LNG, dobijamo iznos od 21,6 evra. Zahvaljujući pogonu na LNG, kamion će ne samo tiše i čistije raditi, već će doneti uštedu od 12 evra na 100 km. Na 100.000 km, koliko prosečan kamion pređe godišnje, to znači uštedu od 12.000 evra!
Gasne stanice
Da bi stekli utisak kako LNG može u budućnosti da, bukvalno, okrene naglavačke Evropsko tržište energenata, odlazimo u holandski gradić Tilburg, gde Rolland LNG ima jednu od svojih gasnih stanica. Čak i pre nego što je predstavnik Rollanda, g-din Peter Hendrickx, uspeo da nam se obrati, bili smo vrlo iznenađeni: svakog minuta su dolazili kamioni da natoče LNG, a sam proces točenja ne traje više od 5 minuta! Teško je zamisliti da rezervoar može da primi dovoljno goriva da pređe skoro 800 kilometara, naročito ako se uzme u obzir činjenica da već imamo iskustva sa automobilima koje pokreće prirodni gas.
G-din Hendrickx nam je na tečnom nemačkom objasnio: „Naš prirodni gas dolazi iz Katara, gde se vadi, prečišćava i pretvara u tečno stanje, da bi se prevozio u Fluxys Zeebrugge stanicu. Ranije se prirodni gas dostavljao isključivo cevima, međutim danas nam tehnologija dozvoljava da pumpamo gas u rezervoare kako bi ga transportovali, nezavisno od gasovoda. Naša kompanija ima 5 kamiona cisterni, zahvaljujući kojima snabdevamo gasne stanice i dva industrijska kompleksa u Nemačkoj.“ Posle, na samoj stanici, gas se zagreva sa minus 160 na minus 131 stepen celzijusa, kako bi bilo moguće točiti ga u rezervoar kamiona, i to se radi pod pritiskom od 7 do 9 bara.
Kao što se da primetiti, ovo je isplativ poslovni model, zato što se lanac snadbevanja kamiona gasom nikada ne prekida. Među brojnim klijentima koji dolaze na gasnu stanicu da natoče gorivo nalazi se i 21-godišnja žena – vozač kamiona, koja, sa istom rutinom kao njene muške kolege, toči gorivo u svoj kamion: stavlja rukavice, uklanja led sa mlaznice za punjenje, kači crevo i hladan prirodni gas se utače u rezervoar. Posle ne više od 5 minuta, rezervoar je pun, devojka raskačinje crevo, izvlači karticu za punjenje iz aparata, i jedan od njenih kolega već tu i čeka svoj red da se dopuni.
„Ja preferiram vožnju na LNG, iako za nijansu slabije vuče od kamiona koga pokreće dizel, ali zato motor radi mnogo tiše i veći je užitak voziti, bez obzira što brzine moram da menjam manuelno“ – objašnjava devojka. Četiri Dutch Rolland LNG gasne stanice koje se nalaze na njenoj ruti su joj sasvim dovoljne: „Ja prelazim 700 do 800 km sa jednim rezervoarom, i iako mi to ponekad ne bude dovoljno, ja mogu da sipam CNG“. Ovakva „podrška“ kod kamiona koji koriste LNG stiže od samih proizvođača, kako se ne bi desilo da kamion stane na sred puta.
Postavlja se pitanje koja je izdržljivost ovakvih motora? „U samom početku je kod nekih modela bilo nekih problema sa sistemom za paljenje, međutim, Bosch je brzo reagovao i otklonili su nedostatak. Sada LNG kamioni rade mnogo bolje nego oni na dizel“ kaže g-din Hendrickx i govoreći kako su sve sumnje otklonjene i dodaje „Neka vozila su prešla preko 350.000 km i ne pokazuju ništa sem potrošnje!“
Prirodni gas emitovan tokom ovako intenzivnog punjenja ni na koji način ne šteti okolini, dok se LNG iz cevi ponovo kompresuje na pritisak od preko 250 bara uz pomoć kompresora, što ga čini dostupnim za putnička vozila koji koriste CNG, samo kod drugog distributera. Upotreba ostataka (restlova), kao što se da primetiti, funkcioniše.
Ekološki kamioni
Činjenica da se može smanjiti zagađenje ako političari, kompanije i industrija stanu na istu stranu, prikazana je na primeru Holandije. Rađe nego da se bave statutornim regulativama, oni su prepoznali da vožnja na gas predstavlja olakšanje za životnu sredinu i oni su u suštini išli korak dalje u odnosu na propise koji stižu iz Brisela. U Nemačkoj je situacija potpuno drugačija: čak i probni kamioni koji se koriste za testiranje u kompaniji Hellman, koja se bavi logistikom, imaju holandsku platformu. Posle ovakvog tumačenja energetske transformacije, može se podvući crta!
izvor: „Time for Gas“ III – IV 2014