Danas za špeditere izbor energenata za brodske motore postaje sve veći izazov. Veoma fleksibilni dual-fuel motori nude ekološko, ali i isplativo rešenje.
Regulativa i pritisak cena
Rastuća potražnja za energijom, širom sveta, podigla je cene goriva. Sa druge strane, sve veća svest o očuvanju životne sredine dovela je do zaoštravanja nacionalnih, ali i internacionalnih propisa, naročito u lukama. Posebno se istakla IMO (International Maritime Organisation – Međunarodna Pomorska Organizacija prim.prev.) koja je nametnula niže pragove emisija NOx-a i SOx-a iz pomorskog saobraćaja. Šta više, ova ograničenja će se uspešno smanjivati u narednih par godina. Zbog svega ovoga, brodovlasnici, brodograditelji i *klasifikaciona društva razmatraju različite načine kako da smanje emisiju štetnih gasova. Takođe, vrlo je bitno da to bude ekonomski održivo, kako za stara tako i za nova plovila. Iako na tržištu postoje mnoga rešenja koja omogućavaju brodovima da se drže strogih propisa o emisiji štetnih gasova, ne postoji ni jedno rešenje koje će biti univerzalno – opšteprimenjivo.
* nevladine strukovne organizacije špeditera koje se bave pitanjima vezanim za razvoj i sprovođenje pomorskog transporta (prim.prev.)
Interesantna opcija – dvostruko gorivo
U svakom slučaju, dual-fuel motori koji sagorevaju čist tečni prirodni gas (LNG) su jedna od boljih opcija. Ne samo što prilikom rada na gas zadovoljavaju sve propise vezane za emisiju štetnih gasova, uključujući i budući IMO Tier lII, već smanjuju i troškove upravljanja i održavanja. Ovi motori takođe poseduju izvesne prednosti u odnosu na motore koji rade samo na gas. Što je najvažnije, ukoliko dođe do nekih problema kada motor radi na gas, ili ostane bez njega, jednostavnim pritiskom na dugme može da se prebaci na tečno gorivo.
Pravi dual-fuel motor
Svaki brod ima različite prohteve u pogledu dizajna, operativnosti i putanje kojom će ploviti. Ovi prohtevi nas upućuju na pažljivo razmatranje LNG sistema koji su u ponudi kako bi se našla najpovoljnija i najisplativija varijanta u skladu sa našim potrebama.
MAN-ov novi 35/44 DF motor nudi visok radni učinak dok se istovremeno pridržava striktnih propisa. To ga čini savršenim za primenu na plovilima gde će se koristiti kao glavni motor ili pomoćni generator.
Proverena tehnološka rešenja
Dizajn MAN-ovog Diesel & Turbo četvorocilindričnog motora podređen je radu na gas. U ovom modu, motor koristi poseban sistem za paljenje baziran na već oprobanim tehnološkim rešenjima ubrizgavanja goriva pomoću visokog pritiska. Pored toga, motor je opremljen i vrlo funkcionalnim „common-rail“ injekcionim sistemom. Napravljen je po uzoru na 32/44CR-T2 motor, osiguravajući veoma pouzdano rezervno rešenje.
Najbolji u klasi
Sa izlaznom snagom od 530 kW po cilindru, definitifno čini 35/44 DF motor najjačim u svojoj klasi. Pored toga ispunjava trenutni IMO Tier II standard, i to tokom rada na tečno gorivo, kao i budući IMO Tier III standard tokom rada na gas, ne pokazuje nikakve potrebe za dodatnim održavanjem. Zatim, motor je tako dizajniran da pruži visok nivo fleksibilnosti pogonskog goriva. Nesmetano radi na svim vrstama brodkog goriva kao što su HFO, MDO i MGO – i naravno na LNG. Sve ovo čini 35/44DF idealnim agregatom za brodove kojima je potrebno čisto, ali i efikasno sagorevanje goriva, kao što su: trajekti, RoRo, kruzeri, tankeri itd..
Doslednost kvaliteta
Još jedna ključna osobina ovog agregata je to što je posebno dizajniran da omogućava konverziju veoma popularnog 32/44CR-T2 motora. Zahvaljujući visokoj kompatibilnosti komponenti, ugradnja gasa je lako moguća na samom brodu.
Samim tim je novi 35/44 DF označio novu fazu u razvoju MAN-ovih Diesel &Turbo motora, savršeno upotpunjavajući radni opseg 51/60 DF agregata.