Gradske uprave u Njujorku, političari u Evropskom parlamentu i veliki broj korporacija već godinama na tenderu kupuju isključivo hibridna ili električna vozila. Njihova visoka cena se regresira besplatnim parkingom, ili ulaskom u grad, kao i subvencijama države za ekologiju. Naravno, potrošnja goriva je “duplo manja”.
Postavlja se pitanje šta ćemo mi nabaviti od Japana jer uslov je da su vozila proizvedena u zemlji izlazećeg sunca. Neki kod nas, kao na primer prevozničko preduzeće “Lasta”, već imaju nekoliko hibrida “Honde” iz Japana i kažu da su prepolovli potrošnju.
“Imamo jako dobra iskustva sa javnim preduzećima koja su kupila hibrdina vozila, veoma su zadovoljni i nema nikakvih problema u eksploataciji”, kaže Jelena Rogan iz kompanije “Honda”.
“Inifiniti”, kaalja.
“Prevashodno da se uštede pare, da se gleda na ekologiju i da se uštedi gorivo. Samom rasposznajom da se na 30, 40 vozila mogu uštedeti miloni dinara”, kaže Stanko Radić iz “Grand motorsa”.
“Tojota” i njen luksuzni brend “Leksus” takođe su u kombinaciji da isporuče vozila. “Tojota” ima raspon od malih hibridnih vozila kao što je “Jaris” do najluksuznijih drumskih krstarica.
“Prodaja Tojotinih hibrida u svetu prešla je cifru od šest miliona i naša servisno prodajna mreža opremljena je za sve slučajeve. Ukupno do sada u Srbiji ima oko 170 vozila na hibridni pogon i mi ih servisiramo bez problema”, kaže Aleksandra Graovac iz kompanije “Tojota”.
Donacija Vlade Japana nije samo poklon već i pokušaj da se u državnoj upravi promeni odnos prema ekologiji i da se ukaže na moguće uštede. Njena vrednost je dovoljna za jedan ozbiljan vozni park buduće vlade koji neće baš moći na trkačku stazu, ali će biti štedljiv i pouzdan za poreske obveznike.
Ovaj tekst je objavio RTS, 22. marta 2014. godine. Redakcija našeg magazina podržava donaciju ove vrste i bilo koji pokušaj uticanja na državnu upravu da promeni odnos prema ekologiji i da počne da štedi. Nažalost, hibridna i električna vozila imaju jednu veliku manu, a koja je ustanoviljena nakon što je projekat zaživeo.
Naime, odlaganje pokvarenih i istrošenih baterija je veliki problem. Proces uništavanja i recikliranja je vrlo skup. Odlaganje istih takođe košta državu, a ekologija je ugrožena zbog ove vrste otpada. Kada su svetski ekolozi sabrali sve troškove, koji nastaju nakon stavljanja baterije van upotrebe, doveli su u pitanje isplativost vožnje hibridnog vozila. Zato se i dalje više forsiraju alternativna goriva poput plina i metana, a hibridna vozila postoje samo u limitiranim serijama.