DUAL FUEL SISTEMI – uspeh Engleskog tržišta

DUAL FUEL SISTEMI – uspeh Engleskog tržišta

Sa koliko uspeha se može razviti tržište dual fuel tehnologije dizela i autogasa, ukoliko oni koji odlučuju o tome ne stave svoje lične interese i  pohlepu ispred opšteg interesa i ne ograniče prodor novih tehnologija na tržište uvođenjem visokih taksi, najbolje se može videti na primeru Engleske.

U Engleskoj se ne na prvom mestu nalazi bezbednost sistema i pretpostavljen ekološki momenat gasa koji zamenjuje dizel, koji je sigurno bolje i čistije gorivo od čistog dizela, koji može biti bezbedno korišćen samo ako se propusti kroz ekstremno skup i komplikovan izduvni sistem koji će pročistiti izduvne gasove i na taj način smanjiti emisiju štetnih gasova. Manifestacija ovakve primene ekološke dual fuel, dizel-gas, tehnologije je potez logističke kompanije TNT Post, koja je poručila konverziju 80 do 120 kamiona koju treba da izvede kompanija Prins Autogas UK.

Razlozi za ovakav potez su sa jedne strane visoka cena dizela, a sa druge manji troshkovi i veća mogućnost postavljanja LPG stanice na kompanijskoj pumpi. Sa ovakvom postavkom stvari, litar LPG-a košta oko 70% manje nego litar dizela u Engleskoj. Pored toga, Vlada je donela uredbu o tome da se LPG manje oporezuje i to na duži rok: prema planu, u pitanju je pokušaj smanjenja razlike između normalnog oporezivanja goriva i nižeg oporezivanja primenjenog na autogas, u visini od jednog penija godišnje. Ovo praktično znači pravnu sigurnost koju alternativna goriva, pre svega autogas koji je sve popularniji i zastupljeniji, treba da ostvare u roku od narednih 10 godina.

Kompanija TNT Post uglavnom koristi Renault Premium 460 HGV kamione u koje kompanija Prins uspešno ugrađuje LPG DieselBlend sisteme. Kada su sproveli jednogodišnje testiranje na jednom vozilu, sistem je odobren od načelnika transpoortnog odeljenja TNT Post-a, koji inače važi za vrlo kritičnu i sumnjičavu osobu, i time su odobrene sve dalje konverzije. Dean Hulse, direktor transporta TNT Post-a bio je iznenađen postignutim rezultatima: ”To je bio veliki korak unapred i vrlo smo iznenađeni pozitivnim rezultatima testiranja.”

80 kamiona pokreće dual fuel (diesel-LPG) sistem

U osnovi ovo znači nastavak projekta za preostalih 79 vozila. Ova vozila su već duže vreme u upotrebi, i TNT Post ostvaruje uštedu od 8 do 10% (u proseku) na troškovima goriva. Za kompaniju koja se bavi logistikom, ovo je značajno smanjenje troškova, obzirom da njihova vozila prelaze više od 140.000 kilometara na putevima širom Engleske. I pored toga što cena konverzije iznosi 6500 funti (7820 eura), ona treba da se isplati u toku prve godine. Gospodin Dean Hulse ima još razloga da se raduje, zato što pored značajnog smanjenja troškova, smanjuje se i tzv. “Karbonski otisak”. To je zbir ukupne emisije ugljen-dioksida, koja direktno ili indirektno raste tokom životnog (radnog) veka vozila. Ukupne ostvarene uštede u ovom slučaju su posledica činjenice da gas zamenjuje i do 35% nafte koja je skuplja od autogasa. Will Putter, koji je rukovodioc ovog projekta u kompaniji Prins UK, relativizuje ovu izjavu:

“U kompaniji TNT merimo tačnu potrošnju. Obzirom da sistem, pod povoljnim okolnostima, može zameniti do 35% nafte koja je skuplja, u proseku je oko 25% dizela zamenjeno gasom u svim vozilima. To nam potvrđuje visinu pomenute uštede koja u proseku iznosi od 8 do 10%.”

35 Kamiona sa DIESEL/ CNG sistemom

Situacija izgleda mnogo bolje ako se opredelite za instalaciju sistema na prirodni gas nego za LPG sistem. Howard Tenens, jedna od najvećih porodičnih logističkih kompanija u Engleskoj, skoro mje poručila konverziju 35 kamiona na Diesel/CNG sistem od engleskog predstavništva kompanije Prins. Specijalisti za dual fuel tehnologiju iz Sautemptona sa uspehom su izvršili konverziju oko 55% kamiona sa dizela na prirodni gas, i prema njihovim informacijama, uspeli su da redukuju emisiju CO2 za oko 50%. Međutim, kompanija Prins UK još uvek nije do kraja razvila projekat jeftinijeg i ekološkog rešenja. Takođe, zahvaljujući upotrebi CNG-a u dual fuel sistemima, uspeli su da postignu pozitivne rezultate na praktičnim testiranjima. Ali, ko god se zalaže za CNG trebalo bi da razmotri i LNG. U Engleskoj se tržište hladnog gasa sve više širi. Samo u poslednjih 18 meseci je otvoreno 8 novih gasnih stanica širom zemlje. Kamioni već mogu da dopunjuju gas na 10 stanica. Obzirom da ne postoji skoro ni jedno vozilo koje u Engleskoj ide isključivo na LNG, i postoji veliki broj starijih kamiona, opremanje vozila sa DieselBlend sistemom koji bi koristio i LNG je vrlo osetljivo pitanje. Za početak, uzmimo u obzir činjenicu da sa tankom LNG-a možemo preći približno istu kilometražu kao sa tankom dizela, što sa CNG-om nije slučaj jer zahteva češće punjenje. Dakle, kamion koji koristi dual fuel sistem dizel/LNG, praktično prelazi mnogo veću kilometražu. Ovakav rezultat je impresivan, kaže Will Putter i dodaje: „ Ova tehnologija, koja u principu nije ništa drugo do unapređenje CNG sistema, pokazala se kao vrlo dobro rešenje. Nadamo se da će  naše iskustvo doprineti daljem širenju ovog projekta.“

lng rezervoar

U Engleskoj LNG smatraju gorivom budućnosti, naročito kada se koristi u dual fuel sistemima zajedno sa dizelom, rame uz rame sa LPG-om. U poredjenju sa CNG-om, LNG ima prednost koja se između ostalog ogleda u razdaljini koja se može preći sa rezervoarom goriva, kao i u pristupnosti gasnih stanica za kamione. Naime, jedina ozbiljna prepreka koja sprečava masovno širenje LNG-a su skupi rezervoari, međutim, i to će se promeniti kako tržište bude raslo, i kako zahtevi za njima postanu veći i kako se bude povećavala zapremina proizvedenih rezervoara.

Zaštita životne sredine bez prevelikih troškova TÜV

Na primeru Engleske možemo videti da ako su osnovni zakoni pozitivni, zaštita životne sredine može biti vrlo jednostavna. Ostaje samo da se nadamo da takva osuda preovladava u celoj EU i da dobre ideje neće biti blokirane od strane politike. Konverzija 80 ovakvih vozila u Nemačkoj bi koštala, sa dodatnim troškovima razvijanja sistema, oko 100.000 evra više i to samo zbog zakonski propisanih testiranja emisija. Dakle, cena po vozilu bi iznosila 1250 evra više, a to je cena koju kompanije nisu spremne da plate, naročito ako se uzmu u obzir stalne promene emisionih klasa koje iznova i iznova razvijaju nova i sve skuplja testiranja.

Wolfgang Kröger